Als onderwijsprofessional, of je nu leerkracht, mentor, directeur of conciërge bent, heb je te maken met leerlingen van gescheiden ouders. School kan een neutrale en veilige plek zijn met regelmaat en zekerheid voor de leerlingen bij wie het thuis minder makkelijk gaat door de scheiding van hun ouders.
Als school is het belangrijk om primair het belang van het kind voor ogen te hebben en onpartijdig te zijn ten aanzien de scheiding van de ouders. Hierbij is het belangrijk om een zo goed mogelijk contact te bewaren met beide ouders. Daarnaast heeft de school de taak het kind te ondersteunen om de voortgang van het leren te garanderen. Leerkrachten zijn vaak de eersten die merken dat het gedrag van het kind verandert of de leerprestaties achterblijven. Zij kunnen dat aan de orde stellen in de contacten met ouders en eventuele ondersteuningsmogelijkheden aanreiken.
Kinderen vinden het prettig om gezien te worden in de soms heftige situatie waarin zij zitten. Maar hoe doe je dat nu als onderwijsprofessional?
Hoe ga je om met ouders die niet met elkaar in één ruimte willen zitten voor het 10-minuten gesprek of een ouder die zegt dat de andere ouder de leerling echt niet van school mag ophalen aan het einde van de dag?
Wij geven tips over hoe je jouw leerling(en) kunt helpen!
Bij Villa Pinedo komen kinderen met gescheiden ouders aan het woord. Zij zijn immers de experts en ervaringsdeskundigen!
De jongeren van Villa Pinedo schreven o.a. een open brief gericht aan docenten waarin zij aangeven wat zij fijn hadden gevonden op school tijdens de scheiding van hun ouders.
In Lelystad hebben we verschillende trainingen en bijeenkomsten voor kinderen, jongeren, ouders en professionals over scheidingssituaties. Zoals ouderbijeenkomsten Kind & Scheiding (deze zijn er ook voor professionals) waarin je meer te weten komt over wat een (moeilijke) scheiding voor alle betrokkenen betekent. Maar ook zijn er groepen speciaal voor kinderen in scheidingssituaties.