Op maandag 23 februari was Danielle Groenestein van Lisa Lelystad te gast in de uitzending Studio Flevoland van Omroep Flevoland. In de uitzending vertelde zij wat Lisa Lelystad is, met welke vragen je bij ons terechtkunt en waarom samenwerken zo belangrijk is.
De uitzending kun je hieronder terugkijken of via deze link:
Dat horen we vaker. “Wie is Lisa?” Maar het is meer 'wát is Lisa?' 😉
Lisa is namelijk hét informatie- en adviespunt in Lelystad voor al je vragen rondom opvoeden en opgroeien in Lelystad. Zie het als een kapstok waar meerdere organisaties hun jas aan hebben gehangen: Jeugdgezondheidszorg GGD Flevoland, Icare, MDF en MEE Samen.
Samen vormen wij Lisa Lelystad. Eén plek voor jouw vraag.
Heel eerlijk? Met álles wat te maken heeft met opvoeden en opgroeien.
Zoals:
Herken je dit?
Dan hoef je niet zelf uit te zoeken bij welke organisatie je moet zijn.
In Lelystad is veel aanbod. Dat is fijn. Maar soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Met Lisa Lelystad hoef je niet overal apart aan te kloppen. Je stelt je vraag via de website, mail of telefoon.
Elke werkdag kijkt een professional van één van onze samenwerkingspartners met je mee. We proberen binnen 48 uur contact met je op te nemen. Misschien heb je meteen genoeg aan een kort adviesgesprek. Misschien kijken we samen welke hulp, training of bijeenkomst het beste bij jouw vraag past.
Wat je in ieder geval niet hoeft te doen? Je verhaal steeds opnieuw vertellen.
We hopen juist dat je contact opneemt vóórdat het echt een noodsituatie wordt.
Heb je een twijfel? Lig je ergens wakker van? Zit je met iemand thee te drinken en denk je: “Hoe doe jij dat eigenlijk?” Kom je er samen niet uit? Vraag maar raak. Geen vraag is te gek.
Opvoeden is namelijk geen kinderspel. Er is geen handleiding die je bij de geboorte meekrijgt. Soms kan het best eenzaam of vermoeiend voelen. Dan is het fijn als iemand met je meedenkt.
Naast persoonlijk advies organiseren we ook bijeenkomsten en trainingen over verschillende thema’s. Bijvoorbeeld over opvoeden en opgroeien in een samengesteld gezin. Voor ouders/opvoeders, bonusouders en professionals.
En wist je dat er ook een maandelijks spreekuur is in de bibliotheek? Elke eerste donderdag van de maand kun je daar zonder afspraak terecht tussen 13.00 en 15.00 uur.
Voor al je vragen over opvoeden en opgroeien.
🌐 Website: www.lisalelystad.nl
📧 E-mail: info@lisalelystad.nl
📞 Telefoon: 088-0029922
“Hou vol, het wordt een moeilijke tijd, maar uiteindelijk komt er een moment dat je je weer wat beter voelt.”
Abel* is een jongen van 26 jaar. Als kind gingen zijn ouders scheiden. Dit was geen makkelijke periode voor hem. Hij vertelt hoe dat is verlopen, hoe hij die tijd heeft ervaren én hoe het komt dat het nu goed met hem gaat.
Ongeveer 8 jaar.
Ze hadden ruzie. Of nee, ze hadden niet eens ruzie — ze gingen gewoon uit elkaar. Ik weet er niet altijd meer veel van. Het was plotseling. Opeens zei mijn vader dat ze gingen scheiden. Diezelfde avond vertrok hij. M’n moeder had een doos klaargezet met zijn spullen en toen moest hij vertrekken.
Mijn oma kwam veel oppassen, dat vond ik wel gezellig. Mijn vader heeft toen een tijdje in zijn auto gewoond, dat vond ik heel heftig. Ik weet niet meer of ik hem toen heb gezien. Daarna gingen m’n ouders om de week in het huis wonen, tot m’n vader een nieuw huis had.
De ruzies. Dat mijn vader het huis niet in mocht voor zijn spullen en hem lang niet zien. Mijn ouders die veel moesten huilen. Alle veranderingen: nieuw huis, nieuwe school.
We hebben een tijdje op een kleine zolder gewoond. Ik moest met m’n broertje in één bed slapen. Toen mijn moeder een nieuwe vriend kreeg, konden we een nieuw huis kopen. Haar vriend was aannemer en kon helpen in het nieuwe huis. Maar die was niet zo’n succes met mijn broers. Hij probeerde veel onze vader te spelen, daar konden zij niet goed tegen.
Op een dag was er een misverstand tussen mij, mijn broertje en hem. Toen begon hij met spullen naar mijn moeder te gooien en te schelden met ziektes. Toen is het uitgegaan.
Sinds de basisschool voorbij is. Maar… wanneer gaat het nou écht beter met iemand? Van mijn vriendin moet ik nu nog naar een psycholoog.
Als ik toch een antwoord moet geven: ik denk sinds mijn 16e echt beter. Toen had ik meer plezier in het leven.
Ja, klopt inderdaad. Het leven was weer normaler. Mijn moeder kreeg een nieuwe vriend, een stabiele relatie. Toen zij weer blijer was, werd ik ook blijer.
Hou vol, het wordt een moeilijke tijd, maar uiteindelijk komt er een moment dat je je weer wat beter voelt. Zoek een hobby, liefst een sport die goed bij je past.
Scouting heeft mij het meeste geholpen — in beweging zijn en vrienden zien. Scouting gaf mij afleiding, zodat ik er niet aan hoefde te denken. Ook waren er veel andere kinderen met een niet-perfecte thuissituatie ofzo, waardoor ik me minder alleen voelde.
Voor ouders is mijn tip: push kinderen een beetje om nieuwe hobby’s of activiteiten uit te proberen.
Ik wou echt niet op scouting en ging er altijd huilend naartoe. Maar uiteindelijk heeft het me veel geholpen en ook veel gebracht. Tien jaar later is het nog steeds mijn hobby en ben ik blij dat mijn ouders hebben doorgezet. Thuis zitten had mij sowieso niet geholpen.
Blijf met elkaar praten. Probeer ervoor te zorgen dat kinderen niet het gevoel krijgen dat ze dingen moeten oplossen.
Wij moesten veel dingen van de ene ouder aan de andere ouder doorgeven. Bijvoorbeeld welk deel van de vakantie we waar waren. Terwijl ik toen pas 10 jaar was.
Bij niet iedereen lukt dat zo goed. Zoek dan op tijd hulp. Er zijn mensen die je hierbij goed kunnen helpen. Het is niet erg om hulp te vragen, het is een moeilijke situatie waarin iedereen hulp verdient.
*Abel is niet zijn echte naam. Ondanks dat het goed gaat en Abel een goede band heeft met beide ouders, ligt de scheiding gevoelig. Abel wil daarom niet met zijn echte naam online komen.
***
Dit blog is geschreven door GGD Flevoland. GGD Flevoland is deel van het kernteam van Lisa Lelystad. Is je kind ouder dan 3 en jonger dan 19 jaar? Dan helpt de GGD je met vaccinaties, gezondheidsonderzoek en -bescherming. Je kunt bij ze terecht met je vragen over opvoeden en opgroeien, zowel als kind, jongere of ouder. Denk bijvoorbeeld aan vragen over lichamelijke of psychische gedragsproblemen of ontwikkelingsproblemen, leerproblemen, problemen thuis, etc. Je kunt deze vragen stellen aan de jeugdverpleegkundige, zij is ook op de school van je kind te vinden.
Het eerste ThemaCafé van dit jaar is op dinsdag 21 februari en gaat over 'Zindelijk worden'.
Wil jij meer weten over welke stappen je kind doorloopt bij het zindelijk worden en hoe je jouw kind hier het beste bij kunt helpen? Jane Kater van Icare JGZ en Sylvia van GGD Flevoland vertellen je er alles over en geven handige tips!
Je bent welkom van 10.00 tot 12.00 uur in Bibliotheek Lelystad en de toegang is gratis! Aanmelden is niet nodig, je kunt gewoon binnenlopen. Leuk als je komt!
***
Vanaf 21 februari houdt LimonadeBrigade Lelystad (i.s.m. Lisa Lelystad) gemiddeld 1 x per maand een ThemaCafé voor ouders/verzorgers op de dinsdagochtend van 10.00 tot 12.00 uur in de FlevomeerBibliotheek. Elke keer wordt er een ander interessant onderwerp behandeld en zijn er experts aanwezig. Tijdens een ThemaCafé ontvang je tips, informatie & advies en kun je al je vragen stellen.